Dansk design blog -  Vægure & verdensure - 5 års gsranti - 5 stjerner på Trustpilot

Om Thomas Birkebæk

Manden bag Timedots er Thomas Pilgaard Birkebæk. Timedots er bygget på hans vision og ideer. Timedots var fra starten været et foretagende mellem flere personer som blev grundlagt sammen med klassekammerater, og senere drevet sammen med en ven og familien. Timedots drives forsat som familieprojekt i Birkebaek Group mellem far og søn. Dette er historien om Thomas Pilgaard Birkebæk.

Barndom

Thomas kom til verdenen den 9. Juli 1981 på Herning sygehus. Han er søn af Ingrid Birkebæk, (født 1955 i Holstebro og bankuddannet) og Ole Pilgaard Birkeæk (født 1950 i Skarrild og uddannet købmand og landmand). Thomas boede sine første 4 år på Birkebæk-slægstsgården i Skarrild i Midtjylland.

I 1983 bliver han storebror til Niels Christian Pilgaard Birkebæk. I 1986 flytter familien Birkebaek fra gården. Ole og Ingrid finder velbetalte jobs på Færørene (der på det tidspunkt oplevede højkonjuktur).

Familien bliver på Færøerne indtil Thomas skal starte i 1. klasse i 1988 i Hammelev i Danmark. Da Ingrid tidligere har arbejdet i Sønderjylland og været glad for at bo i Hammelev, blev dette område valgt som den nye hjemegn for familien Birkebæk.

Thomas trives godt i skolen og finder hurtigt nye venner. Han er vild med frikvartererne og meget social. Var gode venner med stort set alle og forsøgte at skabe en god og sjov stemning omkring sig. Han var glad for de kreative og praktiske fag som formning, håndarbejde, sløjd, husgerning og gymnastik. Fag hvor Thomas selv skulle finde en løsning tiltrak ham, hvorimod fag som matematik med faste regler og kun én korrekt løsning ikke passer til Thomas kreative tankegang.

Om vinteren spillede Thomas indendørs fodbold og badminton. Om sommeren var han spejder. Han cyklede næsten dagligt ture i skovene og den flotte natur omkring Hammelev. Når vejret var godt cyklede han efter skolen sin sædvanlige tur fra Hammelev til Tørning Mølle.

Thomas fik et Lego togsæt i julegave som 6-årig, hvilket blev starten på hans store Lego samling, der endte med at fylde et helt værelse. Han byggede en togbane og by i Lego i et bjerglandskab. Bjergene byggede han selv i flamingo. Thomas ønskede sig aldrig andet end nye Lego modeller til sin samling til fødselsdage og jul.

Thomas var også en stor fan af Anders And blade og jumbobøger som blev læst før sengetid. Han var fascineret af det kreative Walt Disney univers. Nød også at se Disney tegnefilm og drømte om at besøge Disney Land i USA eller Paris. Thomas deltager ofte i tegnekonkurrencer for børn i aviser, reklamer og butikker og vinder flere gange.

Lillebror Niels var Thomas´ bedste legekammerat. De to lavede altid noget sammen derhjemme i fritiden. Ofte blev der leget med Lego og legetøjsbiler. Var vejret godt foregik det ofte udenfor i haven.

Sommerens højdepunkt var den årlige tur til Legoland i Billund. De fleste skoleferier blev tilbragt hos moster Lis og hendes mand på deres bondegård ved Holstebro. Det var som det 2.hjem for Thomas og Niels.

Den første computer

Far Ole anskaffer tidligt i 90-erne en computer som straks fanger Thomas’ interesse. Han holder meget af at spille spil og bruge tegne- og grafik programmer. Disse tidlige erfaringer er kommet ham til gode mange gange senere i forbindelse med produktion af grafik til Timedots. Hans ynglingsspil er strategispillene Sim City og Tycoon Railroad.

Flytning til Vojens

I maj 1993 flytter familien Birkebæk fra en 90 m2 lejet lejlighed på 1. sal til et 180 m2 stort hus med lagerhal og stor have i et kvarter med let industri mellem Vojens og Skrydstrup. Denne ejendom blev delvis valgt da Ole vil bruge lagerhallen til drift af sin fodervirksomhed.

Thomas skifter til Skrydstrup skole to måneder inden 5. klasse slutter og er elev her indtil 8. klasse starter på Brejnbjergskolen i Vojens.

I mellemtiden får Thomas sit første fritidsjob som fejedreng hos naboen Vojens Maskinforretning. Ved siden af dette arbejder han også som avisbud. Thomas uddeler den lokale ugeavis samt reklamer to gange ugentligt. En stor del af indtægterne bruges til at udvide Lego samlingen.

Mødet med Jesper Just Nielsen

I 8.klasse på Bregnbjergskolen møder Thomas Jesper Just Nielsen som går i parallelklasse. De to udvikler et godt venskab. De deler interessen for at tegne og er begge kreative.

I august 1997 starter både Thomas og Jesper på 10. klasseskolen i Danmarksgade i Vojens. Her laver de flere projekter sammen. Det største fælles projekt er deres deltagelse i fremstillingen af en 75m2 stor julekalender for Vojens Handelsstadsforening som skal hænge på en bygningsfacade ved byens torv i december. Jesper og Thomas opgave er at designe et motiv og at male dette, hvilket de gennemfører til tiden og til alles tilfredshed.

Thomas arbejder i et halvt år hen over efteråret og vinteren 1997 i et lokalt pizzaria. Her tager han imod bestillinger på telefonen og udleverer bestillinger og tager imod betaling.

Thomas og Jesper udvikler gennem årene en fælles interesse for møbeldesign og indretning og er begejstret for stilretningen minimalisme.

Efter Thomas forgæves har søgt efter et elegant minimalistisk vægur til sit værelse i møbelhuse, brugskunstbutikker, isenkræmmere og urmagere, sætter de to sig sammen i efteråret 1999 og tegner for sjov væguret Timeless som lever op til deres forestilling om et enkelt og elegant vægur i et minimalistisk design. Timeless forbliver i første omgang en tegning ligesom så mange andre skitser af produkter som Jesper og Thomas har designet sammen.

Thomas kommer på handelsskole og Jesper på gymnasiet efter 10. klasse. Deres veje skilles men de mødes forsat ofte i fritiden og arbejder på deres projekter. På dette tidspunkt drømmer Thomas om at blive arkitekt og Jesper vil være forfatter.

Ung Virksomhed - Young Enterprise

Haderslev Handelsskole deltager i Ung Virksomhed - Young Enterprise og tilbyder sine 2. års HHX-elever at starte og drive deres egen ”unge virksomhed” som et frivilligt skoleprojekt med støtte fra undervisere og et netværk af lokale erhvervsdrivende. Dette koncept fanger straks Thomas’ interesse og han tilmelder sig projektet sammen med klassekammeraterne Kristina Rudebeck og Klaus Skovrup. Thomas har allerede ideen og han overbeviser sine medstiftere om at deres virksomhed skal producere og sælge væguret Timeless.

De stifter sammen Birkebaek I/S og fordeler rollerne således: Kristina Rudebeck: Salgschef, Klaus Skovrup: Økonomichef, Thomas Birkebæk: Direktør og produktionschef. De 3 iværksættere driver nu Birkebaek I/S ved siden af skolegangen og den første opgave er at skaffe startkapital så produktionen kan sættes i gang. Det lykkes dem at få så mange forudbestillinger og forudbetalinger at det ikke var nødvendigt at låne penge i banken.

B&O Beotime

Thomas havde fået fremstillet en prototype af Timeless som blev præsenteret til potentielle kunder. Flere kunder gør opmærksom på at Timeless ligner væguret BeoTime som Bang & Olufsen producerer. Der er visse ligheder mellem de to ure. For at undgå et eventuelt problem med designrettigheder beslutter Thomas sig for at søge et design patent (mønsterbeskyttelse) for Timeless væguret. I fald designet er for tæt på BeoTime vil ansøgningen blive afvist. Ansøgningen blev i løbet af nogle måneder godkendt.

Det viste sig at Bang & Olufsen har bygget BeoTime af et restparti af pladespiller-skiver og at uret var kun tiltænkt at skulle hænge i udstillingen hos B&O-forhandlere. Uret har aldrig været til salg eller del af det officielle B&O-sortiment.

Da dette potentielle problem om designrettigheder var løst kunne salget forsætte og produktionen startes. I rådgivergruppen for Birkebaek I/S sidder en underviser, en urmager, en bankrådgiver og en revisor. På ugentlige møder diskuteres og fastlægges strategien, de næste skridt bestemmes og erfaringer deles. Sammen finder de leverandørerne af urskiverne i rustfri stål samt af urværk og visere og emballage. Flere af disse leverandører benyttes stadig i dag i Timedots.

Sortiment og forhandlere

Salget går godt og Thomas og Jesper designer en mindre (Timeless Small: 21,5 cm i diameter) og større (Timless Large: 50 cm i diameter) udgave af Timeless væguret (30 cm i diameter) samt modellen Small Hours med en lille urskive på 10 cm i diameter og lange visere som rækker ud over urskiver. Minutviseren er 12,5 cm lang. Denne model danner grundlaget for Flextime væguret som Thomas designer i 2002.

Birkebaek I/S åbner en hjemmeside (ingen webshop) og det lykkes at få finde nogle lokale forhandlere og en grossist som skal finde og sælge til forhandlere i udlandet. Via presseomtale, opsøgende salgsarbejde og mund-til-mund omtale stiger salget og helt usædvanligt for en ung virksomhed tjener Birkebaek I/S faktisk penge.

Overskuddet investeres i varelageret. Thomas og Jesper står for produktionen og bygger med håndkraft urene hjemme hos Thomas i hans gamle Lego-værelse, som nu er lavet om til et ur-værksted og lagerlokale. Når der blev skrevet en artikel om Birkebaek I/S skete det flere gange at interesserede kunder ringede til Haderslev Handelsskole for at afgive en bestilling. Dette skete fordi Birkebaek I/S ingen telefon (dette var før mobiltelefoner) eller officiel adresse havde. Derfor måtte Thomas, Kristina eller Klaus ofte ofte afhente beskeder og bestillinger fra kunder på kontoret.

DM i iværksætteri

Birkebaek I/S deltager i danmarksmesterskabet i iværksætteri på Svendborg Handelsskole i maj 2000. Til konkurrencen skulle der udarbejdes en skriftlig præsentation inklusiv regnskab af Birkebaek I/S og en stand skulle designes og opbygges til præsentation af produkterne og virksomheden.

På dagen skulle Birkebaek I/S lave en scenepræsentation hvor Thomas introducerede produktnyheden Timeless 50 cm, og Birkebaek I/S blev udspurgt af et dommerpanel. Da dagen var omme blev Birkebaek I/S kåret som vinder ud af 22 unge virksomheder. Ud over æren vandt Birkebaek I/S 10.000 kr. samt en deltagerplads til Europamesterskabet i iværksætteri i Hannover, Tyskland.

EXPO 2000

I august 2000 deltager Birkebaek I/S i europamesterskabet i iværksætteri i organisationen Young Enterprise som afholdes i forbindelse med verdensudstillingen EXPO 2000 i Frankfurt, Tyskland. Konkurrencen bestod af de samme elementer som til DM: Skriftlig og mundtlig præsentation, opbygning af stand og et dommerinterview. Konkurrencen mellem virksomhederne er hård og desværre kommer Birkebaek I/S ikke i top 3.

Birkebaek & Just åbnes

Efter EXPO slutter Ung Virksomhed projektet. Forløbet med Ung Virksomhed tilbydes kun som projekt på det 2. året af HHX. Derfor skal Birkebaek I/S nu lukkes. Kristina og Klaus vil træde ud, mens Thomas vil forsætte. Da forhandlerne og grossisten forsat afgiver bestillinger beslutter Thomas og Jesper at købe varelageret af Birkebaek I/S og forsætte driften under navnet Birkebaek & Just.

Ved siden af deres studie som 3.års-elever driver Thomas og Jesper nu virksomhed sammen. De har indskudt deres opsparinger i varelageret og har overtaget forhandlerne, grossisten og hjemmesiden fra Birkebaek I/S.

Som det første opdateres og redigeres hjemmesiden af Jespers storebror René og der åbnes en engelsk og tysk version af siden. Via den engelske hjemmeside kommer der hurtigt henvendelser fra interesserede kunder og forhandlere fra Europa samt USA og Canada. På dette tidspunkt i år 2000 er internethandel endnu ikke særligt udbredt og det er dyrt at drive en internetbutik, da det koster mange penge at have en betalingsaftale så man kan tage imod kreditkort-betaling.

Til gengæld er der mindre konkurrence om at få de gode placeringer i søgemaskinerne, så selv med minimal indsats lykkes det at komme i top 10 på Google og Yahoo på søgeordene ”vægur” og ”wall clock”. Disse gode placeringer resulterer i flere henvendelser via e-mail fra interesserede kunder fra ind- og udland. Disse erfaringer gør indtryk på Thomas, som ser et stort potentiale i internethandlen.

Verdensure og bordure

I håb om at øge salget udvider Thomas og Jesper sortimentet med verdensurene Big Business og World Time. Begge verdensure bestå af en plade i slebet rustfri stål med en længde på 120 cm og en højde på 8 cm. Urene har 5 tidszoner medvalgfrie tekster. På Big Business er viserne lange og rager ud over urskiven. World Time er det klassiske verdensur med små visere der holder sig inden for urskiven.

Yderligere designes bordur-serien Day og Night Time. Begge ure er lavet i et håndbøjet stykke rustfri stål med små visere. Night Time er 30 cm høj og Day Time er 15 cm. Day Time var egentligt tænkt som et vækkeur, men det lykkedes ikke at finde et urværk ved vækkeurfunktion som passede i størrelsen.

Værnepligt

Thomas trækker et lavt nummer da han er på session i foråret 2001, og skal aftjene 6 måneders værnepligt hos Dragon regimentet i Holstebro i efteråret 2001. Thomas ender i forsyningstroppen og uddannes til at køre lastbil. Thomas når netop at få det store kørekort inden han efter kun 3 måneder hjemsendes i december med en forstuvet ankel. På trods af gentagne pauser og behandlinger heler anklen sig ikke og derfor kan Thomas ikke længere deltage i øvelser og andre aktiviteter. Jesper tager sig af virksomheden i mens Thomas er væk.

Selvstændig på fuldtid

Da Thomas er tilbage i civil igen kan han for første gang bruge al sin energi og tid på virksomhedsdriften. Han bliver iværksætter på fuldtid. Første prioritet er at øge omsætningen som er lille på dette tidspunkt.

Via en forhandler kommer Thomas i kontakt med grossist som sælger produkter til urmagere. Grossisten vil gerne teste om han kan sælge B&J vægure til hans kunder. Efter 3 uger giver grossisten op. På trods af adskillige besøg hos urmagere, har han ingen ure solgt, og han siger, at urmagerne ikke rigtigt kan se det unikke i B&Js produkter og produkterne er for dyre. Thomas og Jesper identificerer flere problemer som skal løses, hvis det skal lykkes at finde forhandlere til deres produkter.

Emballagen skal forbedres og gøres  mere elegant. Den eksisterende er for klodset og ser hjemmelavet ud (hvilket den også var). De fleste urmagerbutikker er små og har kun lidt vægplads. På denne begrænsede vægplads er der ofte presset mange billige plastik køkkenure og gamle pendul stueure i træ sammen. De hænger vilkårligt ved siden af hinanden. Et B&J vægur passer ikke på en sådan væg og det elegante diskrete design drukner i dette selskab.

Derfor udvikler Thomas og Jesper et display der skal præsentere urene på en flot og eksklusiv måde. Der fremstilles et elegant sort display hvorpå de 3 vigtigste produkter: Timeless, Timeless small og Small Hours kan monteres. Nederst på displayet er der en holder til kataloger og øverst er Birkebaek & Just logoet vist. Displayet testes hos eksisterende forhandlere med gode resultater. På det sorte display fremhæves uurskiverne i slebet rustfri stål og urene præsenteres som et eksklusivt mærke og skiller sig markant ud fra konkurrenterne. Denne præsentation og eksklusive image passer godt til det høje prisniveau.

Et Timeless vægur (dia.: 30 cm) sælges for 785 kr. hvilket er noget mere end andre design vægure i samme størrelse. Med displayet og en ny professionel emballage beslutter Thomas at han selv vil finde nye forhandlere til B&J.


Forhandlere søges

Thomas låner sin mors bil og besøger potentielle forhandlere. Forud for sit besøg har de potentielle forhandlere modtaget et brev og et katalog. Thomas og Jesper har besluttet sig for at have urmagere som forhandlere. Dette skyldes  til dels en forestilling om at et håndbygget vægur i høj kvalitet bør sælges i en specialbutik med uddannet fagpersonale. Ifald et ur skal have service eller går i stykker kan urmagerne selv og hurtigt ordne dette, hvilket er en god service overfor kunderne.

Inden denne beslutning blev taget har de undersøgt markedet for vægure og været i kontakt med flere typer potentielle forhandlere.

Tidslinie Thomas Birkebæk


Thomas’ onkel har en møbelforretning i Sønderborg. Han afviser at blive forhandler. Han forklarer, at der er for meget arbejde og for lille fortjeneste i, at sælge boligtilbehør som et vægur i forhold til at sælge møbler. Dette bliver bekræftet, da de store danske møbelkæder også takker nej. Brugskunstbutikker og boligdesignbutikker viser begrænset interesse, da de fleste af dem allerede er forhandlere af andre vægure, og er derfor ikke interesseret i at få flere vægure. De store isenkræmmer-kæder har heller ingen interesse.

Efter aftale møder Thomas op hos urmagere i de større danske byer og præsenterer Birkebaek & Just. Han er 22 år hvilket er usædvanlig ung for en repræsentant. De fleste urmagerne ser dog ikke dette som et problem og synes B&J er en interessant virksomhed med spændende produkter. I løbet af foråret 2002 lykkes det Thomas at få over 20 nye forhandlere. Urmagerne kræver ene-forhandling af B&J i deres by, hvilket Thomas bliver nødt til at acceptere. Dette betyder at der kun må være én B&J-forhandler per by, hvilket i de større byer som Århus, Aalborg og Odense egentligt er for lidt.

Postbud

Omsætningen er forsat ikke stor nok til at udbetale en fornuftig løn til hverken Thomas eller Jesper. På trods af sortimentsudvidelser, ure-displayet og udvidelse af forhandlernettet bliver der ikke solgt nok ure til, at de kan leve af overskuddet. Derfor søger Thomas et job med fast indkomst,og som er muligt at kombinere med virksomhedsdriften. Som postbud kan dette fint lade sig gøre. Thomas får job som postbud hos Postvæsnet i Vojens i april 2002. Dette aktive og afvekslende udendørsjob passer godt til Thomas.

Han nyder sit job som cyklende by-postbud. Han har ingen fast rute, men er ansat som afløser for alle 9 bydistrikter i postnummeret 6500 Vojens. Hver dag et nyt distrikt, hvilket er afvekslende men også krævende. Han skulle møde kl.5 om morgnen og havde fri omkring kl. 12 om formiddagen. Derefter tog han hjem og tog en lur inden han arbejdede videre med Birkebaek & Just resten af eftermiddagen.

Egen lejlighed

I december 2003 flytter Thomas i egen lejlighed i centrum af Vojens. Til lejligheden designer han en række produkter: Spisebordslampe og sofabordslampe i sleben rustfri stål med mat hvidt sandblæst glas med halogenpære med touch og lysdæmper-funktion samt væglamper og bordlamper til fyrfadslys. Disse er også lavet i rustfri sål og hvidt sandblæst glas. Derudover designer han også en urtepotte-skjuler og bordskåner i rustfri stål.

Design selv vægur

Birkebaek & Just skal deltage i Guld Sølv & Ure messen i Bellacenteret i april 2004. Det er en messe for urmagere, guldsmede og smykkebutikker. Planen er at finde nye forhandlere samt at møde de eksisterende forhandlere og holde kontakten ved lige. Thomas ønsker at præsentere en produktnyhed på messen.

Han videreudvikler på eksisterende produkter. Han tager modellen Small Hours med en lille urskive og lange visere og sætter endnu større visere på. Dertil fremstiller han to størrelser prikker i rustfri stål. 12 mm og 30 mm i diameter. Bagsiden af prikkerne klæber han dobbelt-læbende puder således at prikkerne bliver selvklæbende.

Thomas kalder uret for Flextime, som skal forståes som ”fleksibel tid”. Så med design selv væguret Flextime kan kunden selv bestemme diameteren af væguret samt bestemme hvor mange og hvilke prikker der skal benyttes. Urværket i midten af uret har med viserne en diameter på 50 cm. Uret kan designes med en diameter på mellem 50 og 100 cm. Dette er meget stort for et vægur og der findes kun få andre vægure med samme koncept og størrelse.

Thomas har store forventninger til Flextime, men der melder sig straks et problem: Hvordan skal Flextime præsenteres ude hos urmagerne så kunden kan forstå at tidsprikkerne kan placeres frit efter eget ønske? Der skal udvikles et nyt display kun til Flextime som demonstrer mulighederne. På displayet er tidsprikkerne fastgjort ved velcro så de nemt kan flyttes rundt og placeres frit på displayet.

På messe i Bellacenteret

I håbet om at finde nye forhandlere og sælge flere ure til de eksisterende forhandlere deltager Birkebaek & Just som udstiller på Guld Sølv & Ure messen i Bellacentret 2002. De har lejet en lille stand på 12m2 og bygget en flot stand med gulv og loft i rustfri stål med en disk med indbygget computer i midten af standen.

Bag disken er en sort bagvæg med Birkebaek & Just-logoet. På hver side af disken er der bygget sektioner af sorte vægge hvorpå urene er monteret. I mellemrummene mellem sektionerne er der indbygget plader af rustfri stål som er indirekte belyst. Deltagelsen i messen er dyr og standen koster mange penge at producere.

Selvom der er mange gæster på messen og B&J-standen får meget opmærksomhed går salget desværre ikke som håbet. Efter 3 messedage er der ikke fundet nogle nye forhandlere. De eksisterende forhandlere bestiller ikke meget og er slet ikke interesseret i Flextime.

Deres feedback er at Flextime med display er for stor og tager for meget vægplads i deres små butikker (displayet er 80 x 80 cm stort) og uret er for dyrt. Urværk med 12 tidsprikker har en vejledende udsalgspris på 985 kr.

Birkebaek & Just kræver investeringer

Efter 3 år som selvstændige erhvervsdrivende gør Thomas og Jesper status. Det har indtil videre ikke været en god forretning at drive Birkebaek & Just. Omsætningen er forsat lille og der sælges ikke nok ure til at give et fornuftigt overskud og en god løn.

Mulighederne for at forbedre salget er begrænset da forhandlernettet er fuld udbygget med én forhandler i alle større byer og salget i udlandet varetages af en grossist. Internethandel er endnu ikke udbredt, så det er for tidligt at satse på dette. Thomas undersøger to muligheder nærmere: At nedbringe produktionsomkostningerne og lave mere marketing. Urskiverne bliver udskåret i stålplader ved brug af en laser-skærer. Thomas indhenter et tilbud på at stanse urskiverne.

Alene fremstillingen af værktøjet som skal presse urskiverne ud af en stålplade koster en kvart million. Stykprisen på en stanset urskive er desuden ikke meget mindre end en laser-skåret urskive. Der er dog mindre håndtering og tidsforbrug forbundet med en stanset urskive, så besparelsen består i mindre tid til produktionen.

Thomas forestiller sig at indrykke annoncer i boligmagasiner som fx Bo Bedre, hvilket koster op til 100.000 kr. for en heldside annonce. Begge tiltag er dyre og vil kræve at Birkebaek & Just optager et lån.

Tidsbesparelsen ved at stanse urskiverne er for dyr og effekten af marketing i boligmagasiner er tvivlsom og ligeledes meget dyr. Det er desuden usandsynligt at nogen bank vil låne Birkebaek & Just så mange penge. Situationen sætter tanker i gang hos Thomas og Jesper. Ingen af dem ønsker at gældsætte sig i en sådan grad og dermed binde sig mange år ud i fremtiden i deres unge alder.

Thomas og Jesper indser at de på nuværende tidspunkt ikke er klar til at investere yderligere tid og penge i virksomheden. Jesper til læse videre og Thomas har en drøm om at rejse til USA. Da disse planer ikke kan kombineres med virksomhedsdrift beslutter de sig for at lukke Birkebaek & Just. Dette sker dog ikke, da Birkebaek Group overtager B&J i sommeren 2004. Thomas´ far Ole Birkebæk køber Birkebaek & Just og varetager produktionen og salget til forhandlerne under navet Birkebaek indtil Thomas igen indtræder i driften med åbningen af Timedots som del af Birkebaek Group i 2008.

Drømmen om USA

Fredag den 13. august flyver Thomas fra gate 13 i Billund over London mod Tampa i Florida. I Tampa er orkan-varsel denne dag og lufthavnen lukker i løbet af dagen. Thomas’ fly omdirigeres til Houston i Texas. Med en dags forsinkelse ankommer Thomas til Tampa hvor hans nye arbejdsgiver modtager ham i lufthavnen. Han har fået job som assistent hos en belgisk udvandrer familie som arbejder for firmaet Books Are Fun (del af Readers Digest).

Familien sælger bøger og gaveartikler til dagplejere, vuggestuer, børnehaver og skoler. Thomas skal hjælpe til i virksomheden og i husholdningen. Han bor i et værelse hos familien og har kost, logi og fri bil med i lønnen.

Hver dag kører han familiens 5-årige søn i skole inden han besøger kunder og præsenterer bøger og tager imod bestillinger. Thomas har lange arbejdsdage og tilbringer meget tid bag rattet i hans firmabil, en kæmpe stor og meget tørstig Chervolet G20 Van med 5,7 liter V8 motor.

Når han kommer hjem sent på eftermiddagen afhenter han sønnen fra fritidsordning og aftenen bliver delvis brugt på at pakke bilen til næste dag. Jobbet giver Thomas den indsigt i en amerikansk hverdag som han altid har drømt om at opleve. Det er en ekstra udfordring og oplevelse at bo i tropiske Florida.

Florida

Om sommeren er det mellem 30 og 40 grader varmt med meget høj luftfugtighed og tordenvejr hver dag. Fra september til november er det orkan-sæson hvor kraftige storme og uvejr forekommer. Thomas oplever flere voldsomme orkaner i sin tid i Florida, bl.a. orkanen Kathrina som ødelægger store dele af New Orleans. Vinteren i Florida kan beskrives som en mild dansk sommer med sol og omkring 20-25 grader hver dag.

I weekenderne kører Thomas ofte til stranden eller er på udflugter med familien. Familien har selv bygget deres hus og er praktisk anlagt. De anlægger en stor pool i baghaven i løbet af sensommeren. Denne benytter Thomas flittigt til en aften-svømmetur efter arbejde. Thomas hjælper til med vedligehold af familiens store hus og have. Der er altid noget at lave ved siden af salgsarbejdet.

Krydstogt og roadtrips

I januar 2005 tager Thomas på sit første krydstogt i Caribien med afgang fra Tampa. Han besøger i løbet af 10 dage Bahamas, BSt. Thomas, Belize og Mexico. Hjemme igen beslutter han sig for at købe sin egen bil, som skal bruges til at lave længere udflugter med. Valget falder på en Dodge Caravan (en minivan), hvor Thomas tager bagsæderne ud og bygger en seng ind i stedet.

Nu kan han overnatte i bilen og bruge den som autocamper. Første udflugt er en tur til Chicago i april 2005. I sommeren 2005 kommer Thomas’ bedste ven Ulrik på besøg. De to har planlagt en tur tværs gennem USA fra Florida til Californien med stop undervejs i national parker og ved seværdigheder. Målet er at besøge Disneyland i Los Angeles på Thomas’ fødselsdag den 9. juli –hvilket lykkes. I løbet af 3 uger krydser de USA frem og tilbage og tilbagelægger omkring 14.000 km. De har været i 18 stater inden de atter er tilbage i Florida. Eneste uheld undervejs var et punkteret dæk i Texas.

I september kommer lillebror Niels på besøg. Sammen kører de på en 10 dages tur op ad østkysten, hele vejen til Boston over Atlantic City og New York. På vej hjem kører de forbi Niagara Falls. Thomas har besøgt 46 stater og kørt 40.000 km i de 7 måneder han har haft egen bil. Han sælger bilen i december 2005, da han har planer om at flytte til Californien i den sidste del af hans ophold i USA.

Californien

Thomas havde planlagt at blive 18 måneder i USA for derefter at begynde at studere tilbage i Danmark i sommeren 2005. Den sidste del af hans ophold vil han gerne udforske Californien nærmere. Han opsiger sit job og finder en lejlighed i San Diego, som han deler med en jura-studerende. Den 25. december flyver han til San Diego og flytter ind i sit nye hjem i det sydlige Californien, hvor han skal bo de næste 3 måneder. Thomas’ roommate er surfer.

Han tager Thomas med ud og surfe, hvilket de 2 bruger meget tid på sammen. I weekenderne besøger Thomas ofte venner i Los Angeles. Han tager toget fra San Diego og kører på den smukke Pacific Railroad nordpå til LA. Thomas nyder sin tid som turist i Californien og møder mange spændende personer, som i løbet af opholdet bliver til gode venner.

I foråret 2006 har Thomas en aftale med en god ven og tidligere nabo fra Vojens om at tage på krydstogt sammen. Thomas’ 2. krydstogt i Caribien starter i Miami i marts og varer 14 dage. Herefter flyver de sammen hjem til Danmark.

Danmarks Designskole

Den 16. marts er Thomas tilbage i Danmark. Han har besluttet sig for at søge optagelse på Danmarks Designskole i København som industriel designer. Dette kræver at man består optagelsesprøven som foregår i løbet af foråret 2006. Opgaven som man har en uge til at løse lyder: Design noget som gør en busrejse mere behagelig eller spændende. Thomas designer en bus hvor alle passagerer kan se forud via en stærkt hældende taglinie.

Thomas består ikke prøven og bliver ikke optaget. En skuffet Thomas må indse at han muligvis ikke har talent nok til drømmeuddannelsen, og at han ikke kommer i gang med at studere denne sommer og søger i stedet efter et job. Han får job i kundeservice hos pakketransport-firmaet DPD i Kolding i april 2006. Han skal svare på opkald fra kunder og modtagere af pakker, der har spørgsmål til deres forsendelser. Inden han starter på sit nye job flytter han til Kolding.

Windsurfing

Thomas bliver medlem i Kolding Windsurf Klub KWK i sommeren 2006. Han surfer i Kolding Fjord ved Rebæk to gange om ugen med klubbens begynderhold. Thomas kommer med i klubbens festudvalg og hjælper med at arrangere diverse fester og begivenheder i klubben. Han bliver også valgt i bestyrelsen som suppleant og deltager herefter i de månedlige bestyrelsesmøder.

I foråret 2007 tilbyder klubben Thomas at blive en del af instruktør-holdet og sender ham på windsurf-instruktør uddannelse på Sønderborg Idrætshøjskole. Herefter er Thomas med til at træne begynderholdene og tager ofte specialopgaver som at undervise skoleklasser der vil prøve windsurfing som del af idrætsundervisningen samt firmaarrangementer og polterabends.

I foråret 2007 tilbyder klubben Thomas at blive en del af instruktør-holdet og sender ham på windsurf-instruktør uddannelse på Sønderborg Idrætshøjskole. Herefter er Thomas med til at træne begynderholdene og tager ofte specialopgaver som at undervise skoleklasser der vil prøve windsurfing som del af idrætsundervisningen samt firmaarrangementer og polterabends.

Fra kundeservice til salg

I august 2006 skifter Thomas job fra kundeservice til salgafdelingen i DPD. Han sidder nu som første kontaktpunkt for kundehenvendelser og er kontaktperson for en række mindre kunder. Han søger sideløbende efter nye kunder.

I efteråret 2006 ændres organisationen og Thomas får ansvaret for alle kunder på Sjælland og kører én gang om ugen på kundebesøg.

Fitness One

En god ven introducerer Thomas til fitnesscentret Fitness One i centrum af Kolding. Udover den normale træning deltager han i flere kurser som spinning og body pump, hvor han via kontakt med trænerne får tilbudt job som afløser i receptionen. Det er højest et par weekendvagter i måneden der er tale om. Thomas takker ja, og har nu to jobs og kan træne gratis.

Bolia.com Outlet

Thomas søger nye udfordringer da han læser en jobannonce for Bolia.com. De søger salgsmedarbejdere til deres nye møbel outlet i Kolding. Thomas får jobbet (og opsiger sit job hos DPD) og er med til at indrette og åbne butikken kort før jul i december 2006.

Thomas er alsidig og har en bred stilling. Han er sælger, men har også ansvaret for modtagelse af nye varer på lageret, at klargøre disse til butikken samt at indrette butikken med nye møbler og varer. Denne rolle passer godt til Thomas, og han trives godt i sit nye job. Han får hurtigt status af stedfortrædende butikschef.

SPRØK – BA int.

Thomas ønsker at læse videre. Han undersøger mulighederne og finder uddannelsen SPRØK (Sprog og økonomi) også kaldet BA int. Han søger optagelse på Syddansk Universitet i Kolding. Han optages og starter sin uddannelse i september 2007. Thomas arbejder herefter på halv tid i Bolia, mest i weekenderne.

Mountainbike

Efter købet af en ny mountainbike cykler Thomas ofte i skovene omkring Kolding. I Marienlund skoven møder han ryttere fra MTB-Kolding og han melder sig ind i klubben. Der er fællestræning to gange om ugen.

I løbet af nogle måneder ender Thomas som del af trænergruppen for begynderholdet og han deltager i Shimano-ligaen der afholder op til fire MTB-cykelløb om måneden i samarbejde med lokale cykelklubber i Jylland. Thomas deltager i 22 løb i løbet af vintersæsonen 2007-2008 plus et 110 km løb i Belgien.

Hans bedste resultat er en 3. plads til et løb i Silkeborg. Thomas deltager også i 24 timer MTB-løbet Nordic24 i Rude skov på et fire mandshold i sommeren 2009.

Timedots åbner

Thomas savner at drive virksomhed. Han har brug for udleve sin kreativitet og fornemmer i løbet af efteråret 2008 at tiden er moden til ar åbne en internetbutik og videreudvikle Flextime væguret med flere størrelser urværk og tidsmærker.

Internethandlen vokser hastigt og det er blevet billigere at drive en internetbutik, da betalingsmodulerne er billigere og betalingsgebyrerne er blevet mindre. Thomas vil teste om han kan drive en ny virksomhed uden fordyrende forhandlere, kun med internetsalg. Manden til en Bolia-kollega bygger en webshop i systemet Typo3 efter Thomas’ design og anvisninger.

Thomas vil opfinde et nyt firmanavn som er internationalt, nemt at huske og stave og som beskriver hvad virksomheden sælger. Da hovedproduktet i fremtiden er Flextime væguret med valgfrie tidsprikker, fokuserer Thomas på dette produkt og oversætter ”tidsprikker” til engelsk ”Timedots”. Tilfældigvis er der ligheder mellem ”Timedots” og ”Thomas” om i måden de udtales og staves. I december 2008 er webshoppen klar og åbner i en dansk og engelsk udgave.

På dette tidspunkt tilbydes er der kun én størrelse urværk i rustfri stål (Urværk 50 cm) og 3 størrelser tidsprikker også i rustfri stål (Tidsprik 12, 30 og tidsring 42 mm). Da der ikke er lavet noget SEO arbejde eller anden form for online marketing tager det noget tid inden de første bestillinger kommer.

Thomas går derfor i gang med at lave linkbuilding (bygge links) og købe online annoncering hos bl.a. Bo Bedre. I løbet af 2009 lykkes det Thomas at få Timedots på den første position i søgeresultaterne ved søgning på ”vægur” i søgemaskinerne Google og Yahoo.

Timedots åbnes som en virksomhed i Birkebaek Group. Produktion, lager og forsendelse varetages af Ole i Vojens mens Thomas koncentrerer sig om drift af webshoppen, marketing og salg fra bopælen i Kolding.

Udenlandssemester i Berlin

På 5. semester af SPRØK kan man studere i udlandet. Gennem Erasmus-programmet søger Thomas sammen med en klassekammeraten Melanie optagelse på TU Berlin (Technische Universitet Berlin) med semesterstart den 1. oktober 2009.

Valget faldt på Tyskland og Berlin da Thomas studerer tysk på A-niveau og da Berlin er spændende by. Desuden er der gode trafikale forbindelser til Berlin og det er en billig by at bo i som studerende. Thomas og Melanie bliver optaget og rejser med toget til Berlin i slutningen af september. De skal bo på et kollegium for internationale studerende i Berlin Friderichein i nærheden af Ostbahnhof.

Mødet med den tyske universitets-adminstration og det tyske bureaukrati udvikler sig til et mareridt for de to. Det viser sig, at der ikke er reserveret pladser i de fag, som de 6 måneder forinden skriftligt har ansøgt om at deltage i.

Hos TU Berlin fordeles pladserne efter først til mølle princippet. Man møder op til den første undervisningstime i det fag man ønsker. Så står man i kø foran klasseværelset og venter på underviseren. Underviseren lukker herefter så mange studerende ind som der er plads til på hans hold. Dem der ikke er plads til må studere andre fag og håbe der er plads på disse.

Administrationen kan ikke kontakte underviserne eller se hvor mange der ønsker at deltage i specifikke fag. De kan hverken ringe eller e-maile. Den eneste måde for kontakt er personligt fremmøde. Al komminukation foregår desuden på tysk selvom mange at de internationale studerende ikke kan tysk. Dette er dog ikke et problem for Thomas og Melanie.

Efter at have brugt en uge på at opsøge diverse undervisningslokaler og undervisere står det klart at der kun er plads til Thomas i 2 ud af 7 fag på TU Berlin. De store vigtige fag som tysk, engelsk, marketing og økonomi som man har brug for, for at få nok ETS-points til at bestå semesteret, er håbløst overbelagt.

Det viser sig at der er over 400 internationale studerende der ønsker at studere tysk. Der er blot plads til omkring 100 studerende på tysk-holdene. Administrationen oplyser at TU studerende også kan læse på partner-universiteterne Humbolt og Frie Universitet i Berlin. Men igen kan de ikke oplyse om der er frie pladser på disse universiteter. Man skal møde personligt op.

Efter yderligere 14 dage uden undervisning og en masse transport rundt i Berlin opgiver Thomas og Melanie håbet om at finde frie pladser. Alt er optaget. TU Berlin administrationen oplyser at de er velkommen til at deltage i fag som byplanlægning eller flyvemaskine-konstruktion, hvor der er ledige pladser. De takker nej og forklarer at de kun kan deltage i de fag som er forhåndsgodkendt af Syddansk Universitet i Kolding. Desuden har disse fag ikke noget med deres studieretning,sprog og økonomi, at gøre.

3 uger efter semesterstart uden undervisning er frustrationen er nu så stor at Melanie beslutter sig for at rejse hjem og læse semesteret i Kolding. Thomas ønsker at blive og undersøger mulighederne for at læse de fag han mangler som et fjernstudie på Syddansk Universitet. Thomas får lov at deltage i undervisningen i Kolding via internettet og korrespondance med underviserne og består semesteret.

Han har 5 timers undervisning om ugen på TU Berlin og har på intet tidspunkt studeret tysk i Tyskland, selvom dette var hans største ønske for hans ophold i Berlin. Heldigvis lykkes det ham i stedet at finde en tysk kæreste som han kan øve sit tysk sammen med.

Forelsket i Berlin

Da 5. semester slutter i foråret 2010 og Thomas’ ophold på TU Berlin slutter kan han ikke blive boende på kollegiet på Strasse der Pariser Kommune. Tilfældigvis har hans tyske svigermor arvet en lille lejlighed i Moabit tæt på Tiergarten hvor Thomas flytter ind i marts 2010.

Thomas ønsker at blive boende i Berlin, da han vil blive ved sin kæreste og har forelsket sig i Berlin. Han får lov at læse 6. og sidste semester som fjernstudie på Syddansk Universitet og Timedots udvikler sig godt. I løbet af efteråret har Thomas udviklet urværk og tidsmærker i sortlakeret stål samt oversat internetbutikken til tysk.

Salget går fremad og julesalget i 2009 sætter nye rekorder, så Ole har travlt på lageret i Vojens. I Juli 2010 afslutter Thomas sin bachelor ved Syddansk Universitet. Hans bachelor projekt omhandler naturligvis Timedots, hvor han har udarbejdet en marketingplan som skal understøtte den fremtidige vækst.

Thomas vil videreudvikle Timedots og i gang med at arbejde, så han beslutter sig for ikke at læse en master i denne omgang. Han forestiller sig at læse sin master en gang i fremtiden sideløbende med et fuldtidsjob.

Praktik hos Pilgrim smykker

Thomas vil gerne vil gerne i kontakt med det tyske arbejdsmarked og har brug for en ny fast indkomst. Hans plan er at få job i en dansk virksomhed i Berlin, der søger danskere med gode tysk kundskaber.

En sådan stilling finder han hos danske Pilgrim smykker, som søger en dansk praktikant til deres salgskontor og showroom i Schöneberg i Berlin. Ikke mindst pga. hans gode tysk kundskaber får Thomas stillingen og starter i august.

Han skal svare på kundehenvendelser, tage imod bestillinger og præsentere nye produkter for Pilgrims tyske forhandlere. Udover kontakten til Pilgrim i Silkeborg i Danmark, foregår al kommunikation på kontoret på tysk. Thomas lærer meget om at drive forretning på tysk og nyder sit job og knytter tætte bånd til hans tyske kollegaer.

I januar 2011 er praktikperioden slut og Thomas retter atter sin fulde opmærksomhed på Timedots.

E-commerce manager i Timedots

Det har vist sig at være en god beslutning at åbne Timedots og satse fuld ud på internetsalg uden forhandlere. Omsætningen vokser stabilt og der sælges nu flere ure på eksportmarkederne end der gør på hjemmemarkedet i Danmark. Danmark er forsat det største marked for Timedots. I modsætning til Danmark sælges der særligt mange verdensure på eksportmarkederne. Thomas’ fokus er derfor rettet på onlinemarketing til private samt på SEO (søgemaskineoptimering) på eksportmarkederne.

Han udvikler en række nye produkter, åbner en norsk udgave af webshoppen og skifter webshop-system fra Typo 3 til Magento. Han rejser ofte til Danmark for at hjælpe til med produktionen og er på montageopgaver hos kunder.

Timedots har endnu ikke vokset sig stor nok til at give en fornuftig løn i løbet af 2011 og Thomas indser at han har brug for mere erfaring med marketing for at få Timedots til at vokse. Derfor kigger han sig omkring efter et relevant job.

Zalando.dk

Thomas søger job hos Zalando som campaign og brand manager for Danmark. Zalando.dk findes ikke endnu. Thomas er med til at åbne Zalando.dk i august 2012og hans job består i at koordinere de danske kampagner internt mellem de mange afdelinger i Zalando. Det er hans ansvar at udarbejde en kampagne-kalender for Zalando.dk samt og planlægge og gennemføre rabatkampagner.

Et højdepunkt i karrieren er forberedelsen og deltagelse i optagelsen af TV-reklamen som introducerer Zalando i Danmark. Det er den berygtede reklame med manden i hans kones store garderobe som advarer andre mænd om ikke at lade deres kone eller kæreste opdage Zalando.dk med Danmarks største udvalg af tøj og sko, samt gratis levering og gratis retur (hvilket var en usædvanlig service på dette tidspunkt, og normalt ikke gratis i andre onlinebutikker). Herefter ringer postbuddet på døren med en ny pakke fra Zalando og manden skriger af skræk da han åbner døren. Reklamen får meget opmærksomhed og bliver hurtigt både elsket eller hadet af mange danskere.

Zalando vokser hastigt og mangedobler omsætningen i løbet af få år. Denne hastige vækst medfører ofte ændringer i organisationen. Thomas bliver i løbet af 2013 også campaign manager for Sverige. Samtidig er han ikke længere brand manager. Denne funktion flyttes til en central branding afdeling og gøres international.

I løbet af 2013 og 2014 bliver Zalando mindre lokal i sin marketing og flere aktiviteter planlægges internationalt. I 2014 er Thomas campaign manager for hele Norden med Danmark, Sverige, Norge og Finland. På kun 2 år siden hans ansættelse i maj 2012 har han fået ændret stilling og ansvarsområde hele 6 gange.

Denne konstante uro og evige forandringer i virksomheden irriterer Thomas i en sådan grad at han beslutter at søge efter et job med mere stabile rammer.

Køber lejlighed i Berlin

I maj 2013 opdager Thomas et nyt byggeri ved navn ”Spreelofts” i Charlottenburg på en løbetur langs med Spree. Det er en gammel fabrik der ombygges til lejligheder.

Thomas og hans kæreste Dirk køber en 3-værsleses lejlighed i Spreelofts. Der er en forventet byggetid på 2 år, da det er kompliceret byggeri med ombygning og renovering af en gammel fabrik bygget i 1911 kombineret med to ny bygninger og en parkeringskælder.

Projektet bliver næsten et år forsinket. Thomas og Dirk flytter først ind i deres 90 m2 lejlighed i maj 2016.

ShopAlike.dk

En tidligere kollega fra Zalando har fået job som country manager for Finland hos ShopAlike.fi. Nu søger firmaet en ny country manager for Danmark, hvilket hun informerer Thomas om. Han søger stillingen og begynder som landechef for ShopAlike.dk den 1. september 2015.

ShopAlike er en shopping-platform der hvor produkterne fra partner butikker er samlet på en måde så brugere nemt og hurtigt kan søge efter produkter de ønsker at købe.

Thomas får ansvaret for den danske side ShopAlike.dk og skal koordinere og planlægge den daglige drift samt aktiviteter med marketing- og kvalitetsafdelingerne. Thomas er selv ansvarlig for kontakten med partnere og står for salgsarbejdet.

Efter kun 4 dage i jobbet gennemfører ShopAlike en stor ændring i organisationen. Man skifter til fra en lande-struktur til en funktionsopdelt organisation. Dvs. at det ikke længere er landecheferne der bestemmer og har ansvaret for hvert deres land. Derfor flyttes Thomas til salgsafdelingen og bliver salgschef for Danmark.

Bryllup

Efter 4 års forhold indgår Thomas registeret partnerskab med sin kæreste Dirk Holzapfel den 22. april 2016 på Standesamt Charlottenburg.

Lørdag  den 23. april  fejrer de brylluppet med familie, venner og kollager i restauranten Teehaus i Tiergarten og afslutter dagen med en sejltur på Spree gennem centrum af Berlin.

Dagen efter holder der åbent hus i deres nye lejlighed. Et par dage senere rejser Thomas og Dirk på 3 ugers bryllupsrejse til Thailand.

Kræft

14 dage inde i bryllupsrejsen i Thailand får Thomas et epileptisk anfald en tidlig morgen i sengen på hotelværelset. Han bliver med ambulance kørt til det lokal hospital, hvor der laves et CT-scan af hans hoved.

Det viser sig at Thomas har en tennisbold stor svulst i højre side af hjernen. Denne størrelse svulst tyder på at den er  vokset langsomt i mange år. Lægerne i Thailand anbefaler at fjerne svulsten i hjemme i Tyskland hurtigst muligt.

Tilbage i Berlin bliver Thomas straks opereret. Operationen går godt. Det lykkes at fjerne den store svulst fuldstændigt. Desværre har Thomas´syn taget skade uder operationen.

Han har midstet synet i venstre side på begge øjne.

Desuden viser det sig at Tomas´koncentrationsevne, physiske udholdenhed og hudkommelse og hans gode humør efter operationen er nedsat.

Lægerne forklarer at Thomas lider af en sjælden form for uhelbredlig hjerneskræft som Thomas må lære at leve med.

Thomas er forsat i behandling, får kemo og går til genoptræning. Derfor arbejder han ikke længere på fuldtid, men har det ellers godt.

Timedots flytter til Berlin

Den 1. maj 2017 overtager Thomas Timedots fra Birkebaek Group. Overtagelsen har været planlagt i flere år forinden. Timedots, der indtil nu har været drevet fra Vojens og Berlin, flytter nu alle aktiviteter til Berlin.

Vores webshop bruger cookies. Læs mere om cookies her.